Selasa, 21 Julai 2009

"oohh..siapakah..

yang datang bersama malam dan memuramkan wajah siang hari ku"

m.nasir.lagu "gerhana".

kebanyakkan umat melayu membesar lewat 70an dan 80an tau sangat lagu tu.
yang membesar dgn 'ujan' dan 'anak sedara pakcu usin' atau 'muka apa ke..'
mungkin tak masok dgn irama2 atau lagu2 gini..kesian.

takpe lah anak2 oi...asal jgn kamu tunggang moto roda ke atas sudah..

bermusik adalah lebeh bagus...despite our genre.

tajuk "gerhana" kan apa2.semua tau ari ni gerhana matahari paling lama
dlm sejarah tamadun manusia.6 minutes of dark day. Mahasuci Tuhan.wau!
maka berpusu lah peminat fenomena ini ke tempat tertentu di india & china.
dari pelosok dunia kesana.kalau jual air tebu & kropok lekor maka kaya lah
ari tu.aku kalau ada duit nak gak ke sana tapi..ehm..ehm.

bila jadi gerhana ni ada gak kalangan kita yg kata itu dan ini.selalunya
berkaitan petanda malang.kalau yg lahir waktu gerhana..maka gelaplah
masa depan.tak dapek nolong.Rasullah saw pun menganjurkan solat
sunat gerhana.teringat aku masa kecik2 dulu.wan aku akan tersangatlah
sedih dan menangis..

"masok ke rumoh demeeh!" beriya2 wan lauh ke kami.

kami yg kecik2 pun akur campur hairan.suspen pun ye jugak, tiba2 gelap
semacam.tapi raungan wan adalah lebeh suspend.abang2 yg terer & degil
selamba dek atas pokok rambutan.ketawakan wan.

begitu lah kita dgn kepercayaan turun menurun masing2.ada yg kata matahari
sakit.ada kata matahari kena telan naga.alamak.macam cerita utraman la pulak.

apa pun,Tuhan yang menjadikan alam maya yg indah ini lebeh mengetahui.

alamak! apa tiba2 gelap ni..power supply putus daaaa.....

8 ulasan:

aku berkata...

melayu, kalo bab2 tahyul, cukup sinonim.cukup pecaye.
moh ke chine nega cendol..

Nan Blues berkata...

best gak citer2 tahyul antara kaum ni.kalo ada buku kompilasi tahyul antarabangsa..aku mesti beli.

sang kegelapan berkata...

bebudak skrg..sluar londeh beb..rambut pacak..gua dulu?huhu..lagu gerhana tu lagu favourite gua..tp dia ckp gerhana ape beb..xthla gerhana matahari ke gerhana bulan..huhuhu

binjidan berkata...

aku dok tgh gerhana gak ni wehh ..

WanBeruas berkata...

..wa pernah tengok M.nasir perform 'Gerhana' kat Stadium Perak masa tuh....tapi la ni pun kita tengok dia tengah gerhana jugak....

meorpestajiwa berkata...

yob,call gua blh..bila lu ada free malam?mau call no lu byk susah..

tq

ubilepih berkata...

Masa kecik arwoh mok keh tak bagi tunjuk pelangi nanti kudung jari...ha..ha..duduk atas bantal bisul buntut..he..hee

Sang Kerengga Kala berkata...

Tahyul? Mitos lebih tepat. Itula cara org dulu terangkan benda yg diorang x paham sebelum sains datang dgn istilah2 baratnya...