Selasa, 22 Disember 2009

Di Malam Anugerah Buku Malaysia

Satu hari, suami pada kenalan di tempat kerja lama aku, talipon aku .Aziz namanya.Ada job bermain set akustik yg simple di majlis anjuran kementerian pelajaran katanya.Bajet kecil saja.
Rm250 untok bermain live akustik selama 45 minit.Boleh lah.Aku suka job function sebegini.Tempoh masa pendek,bayar lebih.Biasanya kalau di pub atau di downtown,main 3 set, 1 set 45 minit,bayar rm150.

Lewat petang 22hb semalam sebaik pulang kerja,memandulah aku ke hotel seri pacific yang bersebelahan PWTC.Itu pertama kali ke bangunan punya UMNO itu.Betul.Aku memang tak pernah lalu masok kesitu.Rasanya lebih 20 tahun bangunan keramat itu dah terpacak di situ.Aku tak pernah ada urusan di situ.Aa? tengok perhimpunan UMNO?...banyak kerja lain aku boleh buat.

Bila aku lewat ke situ,betapa aku lihat keadaannya (sekadar yg aku boleh nampak) agak suram, macam bangunan tak terurus.Hmm.Indah kabar dari rupa...UMNO ni.Melayu..melayu.

Aku park van aku di besmen aras 1.Berjalan lah aku terhincut hincut bertongkat ke arah hotel seri pacific yg bersebelah bangunan UMNO tu.Anak lelaki aku bawa bersama bagi menolong mengangkat beg dan gitar.Kaki aku masih sakit.Demi kerja dan rezeki, jadi aku mesti teruskan.

Sampai di ruang legar tamu di mana majlis akan berlansung, aku lihat ramai lah para tamu,dev2 jemputan berdiri berbual berlegar di situ.Majlis Anugerah Buku Malaysia.Begitu lah perkataan yg tertera.Kami pun menuju ke pentas majlis untok buat set up.Ada beberapa wajah yg aku kenal di situ.Antaranya saudara Yusof Gajah.Kami bersalaman.Di meja lain kelihatan Pak Engku Aziz dgn isterinya,Puan Azzah.Mereka adalah antara menghasilkan buku2 mereka dan penerima anugerah.Kebanyakkan yg berada di majlis itu adalah para cendikiawan dan pejuang2 bahasa melayu.Jadi ianya bukan lah majlis tari2 dan nyanyi2 yg gemerlapan.Aku pun tak menjangka.Seorang saja muka yg aku kenal dan selalu menguruskan konsert2 besar tanah air, ia itu brader Ali Bakar pengurus Box Office.Ada juga dia di majlis itu.Mungkin sebagai jemputan agaknya.

Majlis bermula dgn ucapan oleh timbalan menteri pelajaran Dato Puad Zarkashi.Di susuli dgn beberapa ucapan oleh orang2 penting dlm sastera dan pembelajaran negara.Sebaik mereka habis berucap, majlis makan pun bermula. Aku dan Aziz naik ke pentas untok buat persembahan untok majlis itu.

"Berita Kepada Kawan" adalah lagu yg aku mula nyanyikan.Suasana agak diam ketika kami mainkan lagu itu hingga habis.Sebaik habis aku menyanyi pun suasana diam juga.Tak ada tepuk tak ada sorak.Diam saja.Bunyi sudu berlaga pinggan saja kedengaran.Maklum mereka sedang makan.Nak tepuk sorak apa.Sistem bunyi di ballroom hotel itu pun kurang baik.Maklum hotel UMNO.Kami terus pula dgn "Widuri" dan lagu2 yg sesuai majlis.Sehingga kami habis buat persembahan, kedengaran lah juga tepukan2 kecil dari celah2 para tamu sebagai tanda penghargaan.Tapi aku tak peduli perihal tepuk ke tidak.Aku tahu malam itu aku mesti terima rm250.Rezeki.Boleh lah aku bawa balik satay 50 cucok bagi bini dan anak2 aku makan.Baru rm35.

Andai kata David Arumugam yg menyanyi di majlis itu malam itu, David Arumugam pun fikir 2 kali nak sebut "Immaaseeyyy!!"

2 ulasan:

benludin berkata...

dia org tepuk tangan dalam hati tu...biasalah mat cendikiawan ni kena 'play cool'(agaknya), dlm hati berlonjak2 nak berjoget sama...haha

Nan Blues berkata...

ben : kaweh pun rasa cam tu juga.si timbalan mentri kabarnya suka berkaroke...nyanyi "widuri"..spesis sama je orang2 kabinet ni.Yang kepala blues pekat.. Idris Jala je.Dia penah belasah delta blues guna gita aku.