Ahad, 27 Disember 2009

Buskers @ Rock The World 9 Bukit Jalil



Event Rock The World ada lah antara banyak acara yg menutup tirai tahun 2009 di Kuala Lumpur.Berlansung pada 26/12/2009 di ruang letak kereta Stadium Bukit Jalil.



Beza event Rock The World tahun ini agak lain sedikit kerana penganjur memberi sedikit ruang pada 'muzik jalanan'.Terima kasih dan tahniah di ucapkan pada penganjur kerana keterbukaan mereka pada persembahan muzik genre kami.Muzik jalanan.






2 bulan sebelum itu, aku di hubungi oleh David dari Fatboys Record selaku wakil penganjur.Aku di beritahu samada berminat untok mengambil bahagian busking di program itu nanti.Aku terus terima saja undangan itu.David juga meminta samada aku boleh menghubungi bebrapa lagi busker atau pemuzik yg berminat untok ambil bahagian.Meor,Nik dan beberapa orang lagi kawan2 yg biasa di jalanan berminat.Nama mereka aku syorkan pada penganjur.




Walaupun ada sesetengah pihak dlm masyarakat kita masih melihat sepi pada seni muzik jalanan.Aktiviti buskers di terima secara positif pula oleh sesetengah pihak lain.Mereka yg melihat nilai komersial yg boleh di sumbang oleh kami pengiat seni jalanan.Umpamanya Meor dan Nik di beri ruang dan juga peralatan berbusking oleh pihak pengurusan KTM di ruang KL Sentral.Aku pula sudah hampir 4 tahun di ruang seni di bazaar malam Downtown.




Yang penting di sini ialah, buskers mesti tekad dlm dan punya jati diri.Kita mesti punya cara fikir yg positif.Halangan yg ada hanyalah mengajar dan menjadikan kita kenal erti tabah.




Buskers bukan ingin menjadi artis glamer.Kami lebih senang bergiat saperti yg telah kami lakukan selama ini.Bebas tanpa terikat pada syarat itu dan ini.Tak perlu handsome..muda atau tua.Perlu cuma bakat dan komitmen saja.Kalau ada yg mahu menuju ke pentas glamer melalui ruang seni jalanan, tiada pula salahnya.




Hari itu di acara Rock The World, ruang busker tak kurang hebatnya.Walaupun peralatan bunyi kami tak mampu tanding dgn sistem bunyi 3 pentas yg ada, tapi buskers masih mampu menarik anak2 muda yg sukakan muzik dan cara kami.Ini ada lah kerana buskers punya semangat kental dan juga cara persembahan yg baik.




Aku,Meor,Nik juga beberapa orang buskers muda yg baru aku kenali bernama Ali,Rahman,Saiful dan juga kumpulan bernama Goodbye 20th Century membuat persembahan secara busking.Hujan lebat yg turun hari itu tidak mematahkan semangat.Kami terus bermain di bawah kemah yg sedia ada dan anak2 muda yg haus muzik terus terhibur dan gembira.Persembahan pentas pula terpaksa berhenti kerana cuaca basah menganggu peralatan sistem bunyi dan bekalan elektrik.




Syabas buskers!

Tiada ulasan: