Rabu, 26 Mei 2010

Ruang Untok Buskers..




23hb mei.Hari ahad.Macam ahad yg lepas2, memang aku ke jalan kasturi untok busking, biasa lah.Daripada aku membongkang tidur petang, baik aku berusaha untok sedikit wang poket buat belanja anak2 kesekolah.Cuaca pun nampak okay.




Sebaik sampai di tempat keramat tu, khemah tersergam siap dgn pentas.Waaah, ada pihak nak promo buskers ke apa ni? Nak suroh buskers main atas pentas ke apa ni? Khemahnya pulak bukan main cantek, macam khemah di majlis kawin orang ada ada.Ni apa ni? mikir garu kepala..nak busking ke..atau apa.Nak sampai ke tempat keramat ni dari flat aku pun setengah jam gak lah naik moto, tiba2 nak kensel busking..mana boleh.Aah. boh je laah.Lagi pun khemah dah tersedia..orang yg duduk bersantai tempat biasa tu pun nampak ramai..maklum ada khemah.Sedang aku set barang2 busking aku, Nik pulak sampai...
"Ni apa ni Nan..siap khemah?", heran Nik.

"Ntaah, ada program budaya agaknya semalam", respon aku.

Ye lah, ada aku terbaca dlm paper tentang program Citrawarna di Dataran Merdeka hari sabtu malam.Citrawarna.Itu lah antara program kebudayaan besar besaran anjuran kerajaan untok promosi industri pelancongan mereka.Menari dan menyanyi beramai ramai atas padang dengan budaya semua kaum di Malaysia ni.Meriah dan berwarna warni.Macam filem Bollywood pun ada gak aku rasa.Dari zaman Mahathir sampai lah ke Najib.Itu saja modalnya.Buat asal ada.Nama nak buat perubahan,memang tak ada.Tak ada idea agaknya.Aah, lantak dia orang lah.


Makanya berbusking lah aku dgn Nik petang ahad tu...di bawah khemah buat pertama kalinya.Aku rasa elok tak ada khemah dari ada khemah..sebab, khemah tu rendah, jadi keadaan nampak suram.Tapi sambutan busking hari tu bagus.Setiap habis selagu mereka beri tepukkan tanda sokongan.Tanpa buat kutipan,penonton tampil kedepan beri sumbangan.


Aku rasa penonton jalanan di Kuala Lumpur ni mula ada perubahan dan segi penerimaan mereka pada busking & seni jalanan.Aku tak payah berbangga berbusking di kota2 besar dunia,London ke,New York ke,Melbourne ke,Amsterdam ke.Ini kota aku,Kuala Lumpur.Mari kita bikin kota kita setanding dgn kota dunia.Cara aku? busking!




Tiada ulasan: