Ahad, 6 Jun 2010

Busking ke tahap yang lebih bagus.


Dulu main musik di tepi jalan di anggap leceh.Tanggapan setaraf pengemis pun ada juga.Tapi tanggap begitu nampaknya lama kelamaan hakis.Presepsi orang kita nampaknya mula berubah.
Ini adalah kerana apa yg buskers selama ini perjuangkan.Berseni tanpa glamour.Kommited pada apa yg kita lakukan.

Ya bukan senang.Bukan semua pemusik boleh berdiri di tengah kota,di hiruk pikuk jalanan kota,bermuzik seadanya.Maruah dan harga diri terpaksa di gagah.Begitu juga jiwa dan minda.Itu peringkat pertama.Bila mana lama kelamaan sudah jadi biasa.

Kenalan aku ni, dulunya mengusaha dan menguruskan beberapa kelab muzik yg tersohor di kota sampah ini.Antaranya 'Country Jazz Inn' di jalan Kelang Lama.Kemudian kelab blues 'Duke's Tavern' Duta Vista di Damansara.Memang orang lama dan berpengalaman luas dlm bidang persembahan musik.Walaupun tidak bermain musik,tapi tahu menilai musik dan persembahan musik yg baik.Macam barisan panel bagi rancangan realiti tv tu lah.Ada yg bukan boleh menyanyi pun, tapi beri komen tentang nyanyian peserta program.Begitu lah kenalan aku ni.
Dia juga pernah memberi ruang pada aku bermain di tempat yg dia sebagai pengurus.Kerana dia percaya pada apa yg aku boleh buat walau hanya dgn gitar kosong.

Dlm masa terdekat ini kenalan aku ni, merangka satu projek menjadikan satu ruang laluan di kawasan Bkt Bintang sebagai tarikan orang ramai, para pelancong khususnya.Antara yg akan di jadikan tarikan ialah persembahan jalanan.Aku di panggil untok turut sama dlm menjayakannya.
Ini di kira sebagai satu kepercayaan pada aku sebagai seorang yg sudah biasa dgn persembahan jalanan.Ini juga adalah satu usaha yg baik mengangkat 'busking' ke satu tahap yg bagus.Aku akan berusaha dan mengambil peluang ini sebagai satu cabaran dan perubahan pada seni persembahan jalanan di kota Kuala Lumpur ini.

Aku yakin ini boleh.Memandangkan adanya bakat2 yg mahu di ketengahkan.Aku pernah di temui oleh pemuzik2 muda yg berminat cara busking.Begitu juga dgn beberapa buskers dari luar negara yg aku kenali .Ritchie Castro dan Christopher Wolf dari Amerika Syarikat.Toshi dan Bonyori Band dari Jepun.Mereka semua bermain di jalan kota ini.Baru2 ini pula aku berkenalan pulak aku dgn anak2 muda pelajar2 dari ASWARA yg bermain irama jazz di jalan P Ramlee,Amir & Kawan2.Mereka tidak segan atau malu untuk bermuzik di jalanan.Itu saja syaratnya.Bermuzik dan berani.Selain kenalan2 buskers yg sediada,mereka ini lah juga yg akan mewarnai program yg bakal di adakan nanti.

Harapnya ini akan berjaya.

1 ulasan:

ubilepih berkata...

good luck bro