Rabu, 29 April 2009

Asyik asyik busking..!

Itu lah antara yang keluar dari mulut orang rumah aku bila dia ngomel.Ketawa aku.

Buat dia lagi bengang, aku saja buat tak berapa dengar campur terkejut ..

"Aa? busking?", bila aku di tanya tentang hal lain.

Mood baik kalu,dapat lah cubit sayang.Tak baik kalu...buat dek.

Dek? amende tu? Ntah..aku pun tak tau.Dah lama kita guna 'buat dek' ni.Pak Ungku Aziz dan kaum sekerabat macam dia je tak guna perkataan 'buat dek' ni kot.

Tapi kalau dorang pun guna,mana kita tau.

Aah! buat dek je lah.

Ok.Aku nak bercerita tentang hal busking.Pengalaman aku.Buskers lain ada cerita mereka sendiri.Kalau dia orang blog tentang pengalaman dia orang,tentu menarik juga ceritanya.

Ada yang ketawa kalau aku katakan aku mula busking seawal jam 11 pagi.Selalunya hari sabtu.

Kemudian aku boleh teruskan sehingga jam 6 petang.Member busker lain ada yg hairan macamana aku boleh bertahan busking begitu lama.
Aku cuma boleh kata,apa yg kita buat dgn 'enthusiast' atau penuh minat, sampai malam pun tak rasa masanya berlalu,tau tau dah senja.Leka,tapi bukan khayal.

Kalau solat boleh macam tu, kita boleh anggap solat tu martabat solat yg macamana.

Orang rumah aku pun bukan peduli sangat tentang benda busking yg aku ceburi ni.Dia tak kisah tentang minat musik aku.Support tak anti pun tak.Biasa saja pada dia.Aku senang begitu.Tak banyak soal.Don't ask me no question and I won't tell you no lies.Lagi pun dunia muzik jalanan aku ni tak melibatkan apa2 skandal.Habis busking, aku pack barang terus balek ke rumah.Duit busking aku bagi pada isteri jadi belanja poket anak2 ke sekolah.Sekali sekala kelibat aku muncul di tv atau akhbar, ianya hanya mengukir senyum manis isteri aku.Tapi tak pernah mengubah pandangannya.Tu saja.

Anak2 aku pun begitu.Tak satu orang pun yg cuba nak ikut jadi 'street wise'.Aku pun tak pernah galak.Tapi kalau mereka nak cuba, aku tak halang.Cuma buat lah dgn commitment dan tujuan yg betul.

Mungkin ada yg bertanya, "Ada apa dengan busking?"


Di jalanan, melihatkan akan aku banyak pengajaran tentang kehidupan.
Kehidupan yg aku senangi dan aku faham.Di situ tak ada glamer,tak ada keuntungan yg koparat.

1 ulasan:

ubilepih berkata...

Busking jalan terus Bro...