Ahad, 27 September 2009

busker kerjanya..busking.

perkataan tu antara yg aku suka sebut...my favourite quote,selain 'yg tahu saja tahu'.
memang lah ada orang tak suka pada apa yg kita buat atau pada yg kita suka.bini aku pun fed up kadang tu.tapi itu saja yg aku tahu dan aku suka.busking.

hujung minggu lalu aku di jalanan mcm biasa.yelah,keadaan pun dah balek macm biasa.puasa pun dah lepas.raya pun begitu.jadi hidup mesti terus.

syed amran yg jarang text aku untok berjuang di jalanan..aku terima smsnya.agak keberatan memandangkan cuaca mendung.aku daya juga pergi.tak sebab sms syed pun aku akan pergi.cerita hidup hari tu begitu.

alhamdulillah.pendapatan busking hujung minggu ni agak baik.di downtown ok di cm pun begitu.duit belanja sekolah anak dah terkumpul di situ.untuk seminggu lebeh dari cukup.

partner busking aku di downtown zam,masih mood raya.jadi melayanlah aku pengunjung2 downtown sorang diri malam tu.letih juga.tapi aku dah biasa.dulu pun aku sorang saja sepanjang malam.cuma untok buat lebih menarik,aku ajak tok ghani,mi ipoh,shery,meor,wan ahmad hinggakan mamat latin richie castro dari amerika pun pernah jadi partner busking di downtown.

di cm,meor yg rajin busking di cuma jadi penonton hari tu.sehabis busking aku di beri satu copy album drur.kawan2 yg buat album sendiri ni selalunya akan beri percuma saja.complimentary.
buskers ni ada juga buat album sendiri.busker nik antaranya sorang lagi chedet.catatan yg lepas aku ada sebut hamden boley dan selamat asrin yg albumnya masih..masih..masih.buskers lain termasuk aku tak berusaha untok buat rakaman.busking saja.


album meor kali ni menarik perhatian aku .aku yg pernah terlibat dari rakaman yg pertama dan kedua tercatit antara yg menjayakan sebagai pemuzik.album suhaimi meor hassan yg lepas pun aku ada terlibat walau cuma tiup harp untok satu lagu.aku suka lagu tu kerana harp aku bergandingan dgn tiupan flute ariff yusof.ariff aku kenal hanya lama selepas itu. kami sama2 back up musicians untok gig dr wan zawawi di no black tie dan groove junction di sri hartamas.

untok drur aku di ajak juga sebagai pemuzik.tapi nama aku hilang dari antara yg menjayakan album drur yg hebat dan sangat di perkatakan tu.bukan hal glamer.drur pun bukan soal glamer.tapi dlm segala hal,kalau kita terlibat tapi dlm kredit senarai kita hilang.agak hairan juga kan? kesilapan teknik? tuhan yg menentukan hidup ni saja yg tahu atau 'yang tahu saja tahu'.

tapi tak tak apa, no big deal kata orang putih.tu sebab aku suka lagu dan album orang putih.bukan apa.sebab dorang ni 'precise' dlm lakukerja dorang.kita yg suka tengok album design mereka tentu akan membelek membaca kredit di dlmnya.siapa penerbit.siapa pemuziknya.rakam di studio mana.hinggakan yg hanya sebagai tukang tepuk tangan pun di listkan dlm kredit album."thanks jennifer for hand claps".gitu lah bacanya.tapi kita org melayu..biasa lah melayu.

ok.no heart feeling : ).aku masih ingat.aku busker,kerja aku busking.bagi yg berjuang..teruskan berjuang.untok apa saja tujuan semoga berjaya.

5 ulasan:

ariapertama berkata...

Ya betul. Terus berbusking. Tidak semua pemuzik mampu berbaskin.

meorpestajiwa berkata...

sorry banyak2 yob..teman agak kelamkabut masa proses nak kasi ke member utk buat lay out dan design..dt worry..teman akan review dalam blog...sorry sangat2..meor

Nan Blues berkata...

supportive & timerkasaayy :) harapan lebih ramai orang macam kamu so seni tanpa glamour terus hidup.

Nan Blues berkata...

meor : no hal.tu pasal aku suka membebel.. buat kerja kena teliti bro. rock on.

asyikin johari berkata...

salam abg meor..
kami pelajar dari university limkokwing...
kami berminat untuk membuat satu dokumentari tentang "buskin people".
macam nana saya nk dpt kan contacts abg untuk di interview