Isnin, 5 Oktober 2009

buskers..


tak ramai sebenarnya di kuala lumpur ni.tak mengancam keselamatan negara pun.menjejaskan imej bandaraya pun jauh sekali. rasanya penjenayah dan pengemis lagi ramai di kota sampah ni.

kalau kita pergi kemana pun di kota sampah ni tentu akan jumpa buskers yg sama berbusking atau strolling mencari pendapatan.tapi buskers yg terer2 ni la yg biasanya di cm.ada juga buskers yg tak berani atau tak mahu ke cm.sebab apa tak tau.takut? malu? entah.pernah juga aku tanya sorang busker yg selalu strolling di kawasan makan di jalan alor,namanya nan juga.budak trengganu.katanya,dia memang tak berani dan segan busking di cm.sebab?
"..tak mboh la bang ..segang".begitulah jelas nan.aku boleh faham.


blog kali ni aku nak kenalkan secara ringkas bebrapa orang buskers yg aku kenal dan tahu lebeh kurang latar belakang mereka.


dr.sam rasputin.

"saya anak malaysia saya anak malaysia" itu lah lagunya.lirik oleh s.amin sahab.dr.sam,ramai kita kenal.tapi tak ramai tahu yg dr.sam juga pernah busking di sekitar jln tuanku abdul rahman lewat tahun 70an dulu.pengalaman buskingnya bermula ketika belajar di eropah.bila dia pulang ke negara sendiri,dr.sam tak segan melakukannya di negara sendiri.negara atas angin ke bawah angin ke,bagi dr.sam sama.vibration dia positif.selain busking,dr.sam juga bermain muzik blues/reggea/country rock di beberapa kelab.paling terkenal ialah red rooster di medan tuanku.kemudian dpt kontrak rakam album.tak berapa lama setelah jadi artis rakaman, dr.sam meninggalkan dunia hiburan.kini dr.sam menjalani kehidupan sebagai pendakwah bebas.nama rasputin itu adalah gelaran yg di beri oleh kenalannya kerana rupanya yg tajam dan berjambang saperti pendita gila russia yg di kenali sejarah itu.


sidek .

antara busker yg paling otai dan paling berbakat.baik hati.sidek juga adalah bekas anggota kumpulan dr.sam & the clinic.house band bagi kelab red rooster.sidek juga pernah mengembara mencari pengalaman di eropah.gitaris idola sidek ia lah jimmy page.gaya solo dan banyak lagu2 led zepellin cair di tangan sidek.setelah kesihatan sidek terjejas,dia terus saja bermain di jalanan terutama sekitar cm,jln melayu berhampiran masjid india.oleh kerana kesihatan sidek yg semakin kronik, bakat muzik sidek pun ikut sama terjejas.akhirnya sidek menjadi penghuni pusat serenti berulang alik.akhirnya sidek meninggal dunia di sebuah pusat tahanan.menurut seorang kenalan juga seorang busker bernama os,sidek adalah penulis sebenar lagu hit yg berjudul "sekuntum mawar merah" yg di nyanyikan oleh alleycats.di jualnya kepada m.nasir.sejauh mana benarnya? yg tahu saja tahu.rip sidek.




wahid.

aku tak pernah kenal dan tak pernah lihat wahid ni.menurut meor,wahid juga adalah antara pemuzik jalanan berbakat sekitar pasar seni ketika awal 80an dulu.kabarnya wahid kini bermastautin di thailand.itu saja yg aku tahu.



adi jagat.

seniman jalanan yg juga berbakat.suara ala rod stewart.selalu bergandingan dgn sidek.mereka adalah gandingan buskers terbaik pernah busking di cm.kerana pengetahuan adi dan sidek dlm muzik sangat bagus dan setanding.adi tahu sidek dan begitu sebalik.persembahan mereka sangat mantap.di iringi pula lawak oleh adi jagat.memang patut mereka menjadi tumpuan orang ramai ketika itu.mereka tak perlu pergi jauh untok 'porter' kutipan sebaliknya penonton2 berebut memberi mereka sumbangan ikhlas kerana bakat mereka.teringat aku akan sidek secara berjenaka berkata "sabar,sabar..semua dapat..semua dapat" sambil membawa topi tip keliling penonton.di hujung minggu mereka mampu mendapat ratus ringgit di cm sahaja.adi jagat juga pernah merakamkan lagu2nya tapi pasaran sangat lembab ketika itu.jadi adi terus bermain di jalanan dgn sekali sekali jadi pemuzik pengiring untok seniman pak pandir.secara perlahan lahan adi jagat juga mengundur diri dari scene busking central market.kabarnya adi jagat kini berada di negeri kelahirannya trengganu.


hamden boley.


berasal dari sarawak.aku tak kenal hamden boley secara peribadi.hamden sering kelihatan mengayuh basikal beroda kecik sekitar kuala lumpur.aku pun tak selalu pergi menonton buskers di cm ketika itu.cuma dari jauh sekiranya aku berada di kawasan cm,aku terlihat hamden menyanyi dgn iringan muzik minus one.hamden juga pernah merakamkan album.tak lama kemudian hamden juga hilang dari scene central market.




sherry.

setelah sidek jarang berada di sekitar cm.suasana agak berlainan.adi jagat masih di cm kini bergandingan dgn sherry.sherry yg dulu antara penonton dan kerap di cm sangat kagum dgn sidek.sherry punya suara yg sangat nyaring.boleh menyanyi dlm key dan pitch yg tinggi.meminati robert plant,beatles dan rolling stones.antara busker yg lama busking di cm dan sekitar bangsar dan damansara.sherry kemudiannya menganggotai band yg di asas oleh ajin blackrose dan arwah din country.mencuba nasib di pub dan kelab di kuala lumpur.akhirnya jadi band back up untok album solo ajin.strawberry puff kalau tak silap nama band mereka.mereka kemudian berpecah membawa hala tuju masing2 .sherry kembali di jalanan.aku pernah juga sekali sekala berbusking bersama sherry,adi jagat, dan seorang yg bernama acis bermain tamborin.atas beberapa sebab aku enggan berbusking bersama mereka.sherry terus bermain sesekali secara solo dan kumpulan di kuala lumpur.hingga kini sherry masih bermain muzik di gigs dan kelab.pernah aku,sherry dan nizam, pemain alat perkusi bermain di duke tavern duta vista dan kelab k tmn melawati untok beberapa ketika.sekali sekala sherry aku pelawa busking di downtown ceras, kiranya dia tak punya tempat di bayar untok bermain.dengarnya sherry sedang menyiapkan album sendirinya bersama nizam percussion dgn nama sharidir.


jimi.

mamat ni tak lah di kira legend di cm.setelah kelibat adi jagat hilang di cm.sherry kelihatan sering berganding dgn jimi.waktu ini lah aku mula kembali menguji bakat yg lama aku tinggal.
aku sering dtg bermain seorangan.kemunculan aku terasa kurang di senangi.tapi aku teruskan juga kerana mereka perlu tahu,tiada siapa yg boleh mengatakan tempat busking itu milik mereka.kita bebas berbuat asal tidak menyakiti sesiapa secara fisikal.ada beberapa muka muda yg tak pernah aku lihat dulunya.mereka pun tak pernah melihat aku.maka mereka tak kenal aku.low profile ni banyak membantu dan ada masa juga tidak.tapi aku memang suka low profile.walaupun mungkin tidak membantu,kerana ianya memang dlm jiwa aku.lama kelamaan muka2 baru ni terpaksa menerima kelibat aku di cm.mereka akhirnya menjadi kawan.dari sini lah aku terus berbusking sehingga kini.aku yg dulunya berkerja di kawasan bukit bintang pasti akan ke cm setelah habis waktu pejabat dan di hujung minggu.sangat membantu dari segi kewangan.jimi juga kerap berbusking bersama.cuma permainan jimi tidak begitu kemas.selalunya agak menganggu strok dan tempo lagu.aku cuma tolerate.sesekali ada juga aku tegur secara baik.sehingga pada masa tertentu mereka kurang senang dgn teguran aku.maka kedengaranlah cakap2 di belakang yg aku sangat berlagak dan ego.pastinya begitu.

kembali pada cerita jimi.dianya juga punya masaalah kesihatan yg kronik.kemunculan jimi di cm akhirnya menjadi saperti iklan biskut, 'kejap ada kejap tak ada'.akhirnya jimi menjadi penghuni pusat pemulihan saperti arwah sidek.satu malam ketika aku bersiap untok pulang, di downtown ceras,seorang kenalan memberitahu bahawa jimi sudah meninggal dunia di pusat pemulihan di pulau pinang.rip jimi.



meor.

aku mula berkenalan dgn meor di sebuah lot kedai print/graphic di cm.pengusaha t-shirt memang banyak di cm ketika itu.begitu juga seni lukisan.meor sering kelihatan bersantai menyanyi bergitar di situ.aku hanya berdiri melihat.satu hari aku berada di situ dgn beberapa keping keset penyanyi iwan fals.meor begitu suka.kami mula berkenalan lebih rapat.ada masa aku ke kedai muzik tempat meor berkerja sebagai sale officer.kebetulan tempat kerja aku pun berdekatan.kami sentiasa berjamming di situ.dari satu permis ke satu permis kedai muzik tempat meor berkerja pindah.aku sentiasa singgah bila ada peluang.sehingga kedai musik itu mula bermasaalah.meor kelihatan tak berminat berkerja lagi.aku yg ketika itu sudah agak lama busking mempelawa meor cuba berbusking.maka berbusking lah meor dgn aku di cm mulanya.
taste muzik kami agak sama,jadi tiada masaalah sangat.sebelum meor berbusking.aku selalu di pelawa meor mengiringinya bermain harmonika dan gitar di tempat dia di jemput bermain saperti di rumah pena,actor studio,session untok album pestajiwa 1 & 2 dan gigs yg di anjur oleh joe kidd,seorang aktivis seni indipendent.tapi itu semua berbeza dgn busking.ianya lebeh kental dan mengancam jiwa.orang yg merasainya saja lebeh tahu.

meor kelamaan kelihatan sudah mula sesuai dan seronok berbusking.maka meor sudah boleh pergi sendiri dan tahu selok belok seni jalanan.meor pun mengambil keputusan nekad berhenti kerja dan menjadi busker sepenuh masa.memang satu keputusan yg nekad.banyak risiko perlu di hadapi seseorang dlm keadaan begini.tapi bagi meor yg punya bakat dan di kenali orang2 media dan industri seni & sastera,tak punya masaalah.meor terus bergerak sehingga satu hari, meor di tahan secara borong oleh polis tanpa pemeriksaan rapi.semangat meor benar2 patah ketika itu.dunia seni meor gerhana ketika itu.dgn adanya sahabat2 yg membantu,meor di bebaskan.setelah itu, campur tangan saudara2 tua meor antaranya penyanyi suhaimi meor hassan,kawan aku meor berpindah ke ipoh.berpeluang jugalah aku melawat kampong meor ketika menghantarnya berpindah.

di ipoh meor menjalani hidup baru.berkerja sepenuh masa di sebuah syarikat binaan menara komunikasi.musik tidak boleh lari dari jiwa.meor sekali sekala turun juga ke kota sampah ini bila ada peluang dan berkesempatan busking.dapat juga duit belanja poket.apa salahnya.ianya sihat juga.busking memang menyihatkan.tuboh dan jiwa.
ipoh adalah kampong halaman meor.kawan2 seni meor juga ramai di sana.maka meor masih boleh berseni tapi bukan busking.pernah aku di pelawa antara yg menyerikan program malam pesta jiwa di ipoh.
pilihanraya umum yg lepas melihatkan perubahan drastik di beberapa negeri di semenanjung termasok perak the ridhuan state.di mana negeri2 ini jatuh ke pihak pembangkang.ini kemudiannya di susuli oleh konspirasi politik yg melihatkan negeri perak di rampas semula oleh parti pemerintah.suasana ini banyak menimbulkan masaalah kepada ekonomi negeri dan juga kawan aku meor antaranya.dgn keadaan yg tidak menentu di negeri perak dan ayah kepada isterinya pula meninggal dunia,maka meor dan keluarga mengambil keputusan pulang semula berpindah ke kuala lumpur.di kuala lumpur,kini meor lebeh rancak berseni dan baru saja melancarkan album barunya 'dari rakyat untuk rakyat'.teruskan meor.

busker seterusnya...NIK!

bersambong...(mata dah ngantok daa ..)

1 ulasan:

Unknown berkata...

salam...boleh saya dapatkan contact num owner blog ini sbb sy dalam proses pembikinan program buskers 13 episod ...019-2209081...saya brharap jika tuan dpt hubungi sy...trima kasih