Isnin, 21 September 2009

celoteh blues si busker.

dapat duit sikit baru2 ni, maka membelilah aku akan benda2 yg perlu untok rumah,anakbini dan juga untok aku.antaranya, laptop.lama juga kepingin nak berlaptop macam orang lain.tapi kena berhutang kalo boleh pon.jadi bila ada duit lebeh..beli le.


maka dgn adanya laptop boleh lah mendalami sedikit sebanyak hal2 berkaitan internet ni, kerap update blog ke..tengok gambar telanjang ke..eh! lalut plak.


busking di malaysia ni atau di kota kuala lumpur ni, rata2 pengiatnya adalah main gitar dan menyanyi.lain dari tu, tiup didgeridoo, alat bunyian kaum pribumi tu.kumpulan yg agak terkenal ialah "streethorn syndicate" yg di terajui oleh bard yg berasal dari kuantan.


kalau nak jumpa yg berani tiup saksefon,gesek violin ke..payah la jumpa di kuala lumpur ni.maklum ler..negara bawah angin.dulu di cm ada sorang busker yg menyanyi dgn iringan muzik latarnya sendiri.hamden boley namanya.punya satu album juga si hamden boley tu.dah balek ke tempat asalnya di sarawak.ada juga sorang busker yg menyanyi dgn muzik latar yg dia saja dengar.kita yg menonton cuma dengar suaranya saja.selamat asrin namanya.selamat masih berusaha untuk menghasilkan album nyanyian sejak dari 10 tahun dulu.moga dia berjaya.ada juga sorang cina yg meniup seruling cina sambil berjalan kaki di sekitar jln petaling.tapi pada aku dia ni bukan busker..sebab, dia dan tuhan saja yg tahu kenapa dia begitu.tiup seruling cina sepanjang jalan.gila isim versi cina agaknya.
orang asing pun dah mula aktif busking di kotaraya ni.umpamanya kumpulan jepun bernama bonyuri di anggotai oleh sorang wanita dan beberapa lelaki.pernah juga sorang pengembara/busker dari amerika yg mengelarkan dirinya christopher the wolf.juga kenalan aku bernama richie castro dari colorado.mereka semua tak segan berseni di kota kuala lumpur.

busking memang sinonim dgn bermain gitar dan menyanyi.itu yg paling popular di mana pun.atas angin bawah angin sama.jadi aku yg masa budak muda dulu berjinak2 bermain gitar berguna juga rupanya di hari tua ni.umor dah lepas waktu asar,menjeling magrib.ia menjadi sumber pendapatan.bukan gila nak jadi terkenal.wannabe apa kata orang hari ni.pernah aku tinggalkan gitar buat masa yg agak lama juga ketika umor aku peringkat waktu zohor.gitu pulak di perjalankan hidup aku.


"apakah takdir mimpi ini

mendatang berulang kali

berdarah penuh di tanah

sedang tangan menungkat langit"


mungkin ada berkata tentang tak punya perasaan malu kah?.mungkin.tapi tu cuma pandangan yg singkat.tak mampu lemahkan semangat tua aku.busking lebih kepada self esteem.pasti ada juga yg setuju.malu lain.malu kalau aku berskandal dgn perempuan yg sebaya anak gadis aku.atau merampok milik orang lain.malu kalau aku berseluar pendek singkat peha dgn tak berbaju di khalayak ramai.malu aku kalau mengekeh ketawa kuat2 di khalayak ramai.itu malu pada aku.tapi mula aku busking memang dulu ada perasaan malu.

ramai boleh bermain gitar dan bernyanyi.tapi untok jadi macm busker buat belum tentu boleh.kena berani beb.samada betul atau tidak,seniman m.nasir pernah kelihatan berdiri dgn gitar di ruang busking cm satu ketika dulu.hanya seketika kelibatnya di situ.kemudian pergi begitu saja.apa tujuannya begitu? aku tak fikir dia nak cuba rasa bagaimana keadaan sebenar saorang seniman jalanan.menurut sorang kawan busker aku zam, m.nasir memang salute dan beri semangat dgn busker.ini pengalaman zam yg busking di lokasi makan bangsar di mana m.nasir bersama amy search dan hattan kebetulan berada dan makan di situ.m.nasir memberi tip yg agak baik dan kata sokongan pada kawan aku zam sebelum mereka beredar.begitu juga penyanyi jay jay ketika di foodcourt uptown d'sara.

tapi ada juga mereka2 yg terkenal anggap busker macm 'tak ada mata' kalau mereka kebetulan berada di tempat awam.biarlah mereka.buskers pun bukan minta di 'glamer'kan.
kita busker..kita busking.orang happy kita happy.orang tak happy...tu masaalah dia.

ada juga orang2 media yg suka melaporkan aktivi buskers dlm siaran mereka.ada baiknya.tapi biarlah apa yg di laporkan itu membantu cara buskers berseni.
pernah satu majalah hiburan (glamer) yg terkenal di malaysia ni yg menyiarkan cerita berunsur negatif pada akitivi busking aku.ini kerana mereka terkilan melihat pemain gitar sweet charity wan ahmad bermain secara busking dgn aku di downtown ceras.puak2 ni tak boleh terima kalau orang2 tahap legend berada atau bermain di jalanan.sebabnya? macam aku kata dulu la..mereka anggap busking ni low class.tu lah masaalah mereka.

so,only those who know,knows.

5 ulasan:

ubilepih berkata...

Keh..pun tgh tunggu duit lebih juge nak merase juga pakai mende "ATASRIBA" tu senang sikit nak update blog mcm aok weh...ha..ha..ha bro gambor merapoh kasi siar kat sini weh!!!..

Nan Blues berkata...

kedai "ngeteh" tu kat merapoh,simpang ke sg.relau :)

Starmandala berkata...

Waaah...blogging busker.... best! Hey, thanks for visiting my blog and leaving that nice comment about my Rhoma Irama review from 1987. Damn good memory, brudder!:-)

Nan Blues berkata...

Antares.anytime bro.keep fighting the good fight.

Unknown berkata...

tahniah nan.. aku nak wat entry baru pasal busking lam blog aku.... http://cobraeite.blogspot.com