Isnin, 24 Mei 2010

Busking In The Limelight..


gitu la bunyi tajuk dlm kepilan 'Street' suratkabar NST.


Awal pagi Isnin.Biasa lah, bersiap ke tempat kerja.Bukan nak pegi busking.Busking kebenda awal pagi isnin..?


Introduction lagu "Sweet Home Alabama" Lynyrd Skynyrd.Ringtone talipon aku.Kawan aku, Timi.


"Nan, gambar ko sebesar besar alam .Dlm NST hari ni daa."

Kami berbual pendek, bertanya kabar.


Aku kira, lama jugak interview tu baru keluar paper.Pertemuan aku dgn pemberita NST yg interview aku tu adalah pada hari sabtu 6 march 2010.Aah.Aku bukan tau sangat perihal cara kerja media ni.Aku ingatkan interview hari...esok keluar.Rupanya ambil masa lebih kurang 3 bulan.Ye lah..simpan, begitu begini,lepas tu sensor,editorial lagi.Tu la cara kerja namanya.Apa apa lah.


Pagi tu ,on the way kerja aku pun beli lah senaskah NST, yg realitinya..aku jarang beli NST,Berita Harian.Utusan lagi lah.Tapi aku bukan lah jenis tidak atau jarang membaca.Baca kena baca beb.Aku kata beli,bukan baca.Kena faham tu.Tapi Utusan memang aku tak baca.


Laporannya aku kira okay lah.Walaupun ada sedikit tak kena pada apa yg aku bagitau.Tak lah negatif.Aku tak lah begitu megah atau sejenisnya.Tapi suka memang aku suka.Mcm pernah aku tulis pada entry yg lepas.


Mm.Aku kira buskers mula ada tempat dlm penerimaan media dan orang ramai.Ye lah, bukan senang orang tepi jalan macm aku dan kawan sejenis buskers di beri ruang dlm suratkabar perdana kita.Dlm interview itu, ada juga Meor di KL Sentral.Ali Sirap & Kawan2nya di Kelana Mall.Pemuzik Jalanan Buta di Jln Tuanku Abd Rahman.Jadi para buskers kena lah jaga penampilan dan identiti .Nasihat je, sebagai orang tua.Baik burok kita pilih.

Seniman.Artis.Seniman jalanan.Tapi ,'seniman jalanan',kita lain sikit.Personaliti seniman jalanan adalah memang sebagai orang yg di senangi.Walau kita bukan level 'artis'.Tapi kita masih di kenali ramai.

Jadinya,interview tu juga adalah juga sebagai penghormatan dan mengangkat semua para buskers.Di kenali atau tidak.Kita terus berjuang untok hidup,untok seni jalanan,untok perubahan.


Buskerz rules....Ayuh!

3 ulasan:

ubilepih berkata...

surat kbor 0mputih je yg sudi nak siar artikel gini...surat royat melayu lebih suka citer orang rogol anak..cheh

Nan Blues berkata...

Bukan salah ibu melayu mengandung...

WanBeruas berkata...

(sambung Ubi)..dan juga perihal politik murahan..bukan jati diri tapi maki diri..wa baca tajuk je..beli?Idak jugak..