Sabtu, 17 Oktober 2009

busker dari kubor






macam tajuk filem seram daa.filem seram melayu.kalau tonton, lebeh jenaka dari seram.tapi ni bukan cerita filem seram.jadi tak ada 'chance' la tuan puteri parti politik keramat tu boleh bawak usul ban blog aku ni.ah.sebenarnya,dorang bukan peduli sangat pun hal hal begini.sebab dorang tu semua pun para pelakon jugak.politik serabut semua tu.tinggalkan.

petang sabtu memang biasa lah aku ke cm.cuaca sabtu lepas tidak berapa baik berbusking.hujan.terpaksa aku berteduh di tempat berteduh motosikal berdekatan pwtc.reda hujan aku terus semula ke cm.sampai saja di cm, aku lihat orang begitu ramai.biasa lah.cm memang begitu di hujung minggu tambahan pula hari itu hari deepavali.ramai lah manusia dari setiap pelosok dunia bertumpu ke situ.
sebaik sampai,mata aku terus tertumpu pada sorang yg sangat aku kenal.jimi?.jimi yg pernah aku sebut dalam entri memperkenalkan buskers di cm.baru sja entri aku tu.jimi kembali semula ke dunia setelah aku di beritahu jimi dah meninggal dunia.cerita orang mati hidup semula ni memang biasa kita dengar.jadi aku pun takde lah terkejut berok atau terkejut giler kata orang hari ni, bila jimi dengan riang melambai tangan pada aku.tak mungkin hantu jimi menjelma kat cm di siang hari pulak tu.
jimi yg saperti dulunya dgn beg galas dan gitar (baru beli nampaak) sdg duduk dgn beberapa kenalannya di tepi siar kaki, ketawa sambil berkata ,
"ay nan..amacam? jgn tekejut jgn tekejut"
"ada member member kata ko dah meninggal!" jawab aku yg masih di atas motosikal.
"hahaha...tak apa tak apa..jom kita busking!" begitu ceria jimi.ceria bagai orang mati hidup semula.
kami pun bersalaman.aku beritahu jimi yg aku antara yg menghebahkan berita kematian dia.sebenarnya, ini petanda bahawa jimi akan hidup lama.teringat aku akan hadis orang tua tua kita.kalau ada berita kabarkan kita dah mati maka itu tandanya kita akan hidup lebih lama.berapa lama? wallahu..
maka jimi pun berceritalah sedikit sebanyak tentang pengalamannya ketika di pusat jagaan yg di kelolakan oleh AADK.Agensi Anti Dadah Kebangsaan.di pusat itu jimi banyak mengikut program
pemulihan dan motivasi.ramailah mereka yg bermasaalah mengikuti program yg di anjurkan.pada satu masa, jimi pernah di masukkan ke wad rawatan.kebetulan pula ada saorang yg juga di kenali sebagai jimi dlm keadaan tenat di wad yg sama.berkemungkinan berita kematian jimi bermula dari situ.
jadinya,lain kali kalau ada menerima berita kematian seseorang kenalan wajiblah aku pergi ziarah jenazah atau pergi ke kuburnya.
hari tu,berbusking lah aku , jimi dan nik.aku sempat berseloroh dgn memperkenalankan jimi kepada orang yg menonton sebelum jimi menyanyikan lagu "knockin' on heaven's door".
"tuan2.jimi kawan kita ni sudah meninggal, tapi hari ni dia dtg untok busking dgn kami!"
rezeki,jodoh pertemuan,ajal kematian & tanah kubor di ketentuan Tuhan.
(di atas ialah gambar di cm & jimi sedang busking pada sabtu lepas 17/10/09)

2 ulasan:

aku berkata...

sian jimi..

Nan Blues berkata...

tak pe..jiwa kental.