Selasa, 9 Februari 2010

Sebok..saybok..


Sibuk.

Tak kira lah mana gaya sebut atau ejanya...gitulah aku.Sibuk.Betul.Sibuk.



Ramai juga yg macam terperanjat kalau aku beritahu aku punya 10 orang anak.Selalunya kalau kenalan cina lah.Tak lah semua gitu.Ada juga yg biasa je.Yang aksi biasa tu..yang tau erti hidup.Yang macam teperanjat tu..bodoh.Tahu hanya apa yg depan mata saja.Hari ni orang melayu pun dah mula dapat penyakit bodoh tu.Penyakit tahu apa yg nampak saja.Makin berpelajaran..makin bodoh.Mampos lah.



Dah hampir 3 minggu anak aku yg ke 10 lahir.Sebenarnya isteri aku beranak 9 kali saja..campur yg baru ni.Tapi dek sebabkan yg sebelum ni lahir kembar..jadilah mengandung 9 kali tapi anak 10! Sampai aku pun jadi sasul masa di sesi jawab menjawab dgn doktor masa periksa kandungan dulu.Senyum doktor perempuan muda tu.



Anak aku ramai yg masih bersekolah.Yang dewasa pun boleh setakat lepas untok diri mereka saja.Aku pun tak pernah mengharap mereka.Tapi aku anjurkan mereka utamakan ibu mereka.Aku masih berupaya berkerja cari rezeki.



Antara ramai kenalan aku ialah saorang perempuan Jepun.Dia ni selalu datang melihat persembahan aku di beberapa tempat sekitar kota sampah ni.Dia cukup minat dgn irama blues.Jadi persembahan aku dgn Julian Mokhtar dia akan kerap datang menonton.Jadi dari situ kami berkenalan lebih rapat.Tapi tak ada lah sampai ke peringkat sentimental.Dia pun ada suami dan punya anak lelaki umor 14 tahun.Dari persahabatan kami,bertanyalah kami tentang latar belakang masing.Dia ni jenis Jepun moden.Tapi dia taklah terkejut bila aku beritahu aku punya anak 9..dan nak terima yg ke 10.Isteri sorang dan tak berkerja pula.Dia cukup kagum dan boleh faham bagaimana seseorang yg dlm keadaan macam aku ni.

"You must be a very busy person and work very hard" gitulah kata Akiko.
Aku cuma senyum.Berbual kami pada hal2 lain pula.

Pada hari2 hampir isteri aku bersalin,Akiko sangat mengambil berat.Ruang message Facebook aku penuh dgn mailing dari nya.Setelah isteri aku bersalin,Akiko datang ke tempat kerja aku.Sarat dgn beg shopping penuh pampers! Stok pampers 2 bulan di bawanya.Selain itu ada juga beberapa lagi kotak hadiah berisi coklat.Juga kad ucapan.Di serta pula dgn bebrapa helai not rm100.Begitulah pemurahnya perempuan Jepun itu.Begitu sekali dia menunjukkan penghargaannya dlm pershabatan kami.Aku pula,tak pernah berbuat apa2 pun.Sekadar menyanyikan lagu2 blues yg menjadi kegemarannya.Akiko juga tahu aku menyanyi di jalanan.Dia juga mahu datang lihat aku busking.Pada aku, datang lah kalau nak.Di negara dia pun persembahan jalanan ni biasa.Malah persembahan jalanan mereka di sana cukup bagus.Siap dgn peralatan lagi.Mereka cukup meghargai seni.Tak kira lah di jalan ke apa.

Jadi, bila kita berkemampuan,kita tak ragu untok apa pun.Buatlah apa nak buat,beli lah apa nak beli.Tapi menghargai persahabatan jarang dapat kita lakukan.Menghargai kawan2 bukanlah pula bermakna kita mesti berbelanja besar.Kalau mampu dan berkeinginan..silakan.Macam persahabatan aku dgn Akiko perempuan Jepun tu.Dia kaya dan mampu pula.Aku pula, tak kaya tapi mampu dari segi lain pula.Ini semua rezeki yg di berikan tuhan pada makhluknya.

Aku kena sibuk.Siang berkerja di pejabat..malam tertentu dan hujung minggu pula, melalak.
Tak kira di mana.Asal ada ruang dan peluang saja.

Kita semua memang kena sibuk.Kalau tak sibuk...periuk dan dapor nanti berabuk.

5 ulasan:

faizsaaid berkata...

alhamdullilah, ada rezeki tambah lagi bro.

Nan Blues berkata...

kalau boleh memang tak ada limit bro..tapi para doktor2 dah buat persidangan tergempar..jadi cukop 10 je lah.kalo ada yg sudi nak jadi 'ibu tumpang'...

ubilepih berkata...

Tahniah weh..alhamdullilah!!!
kirim salam akak...ada masa ada rezeki nanti keh datang melawat orang baru tu...tapi nanti akak habis hari n sihat sikit lah..sebab rindu mee kari dia weh..ahak..ahak..ahak..arigato

WanBeruas berkata...

..tahniah bro dengan orang baru dan segala usaha lu..teruskan!(24hb.Jan aritu wa tgu 12 - 4 kat CM lagi tak dapat gak jumpa lu hehe)

Nan Blues berkata...

Ubi:silakan.bagi tau dulu bila nak datang..nti tengah berkemban payoh pulok.

Wan:macam main tikam2 la pulak..Insyaallah nanti kita kena 'good timing'..tapi hujung minggu la..petang sabtu & ahad.
Kalau lu ada ..text la.no phone aku 0163144982.