Rabu, 7 Oktober 2009

selamat..selamat asrin



warga cm mana yg tak kenal dgn insan yg bertubuh kecil ini.ketika scene underground dulu restoran mamak dlm bangunan cm itu menjadi tempat berkumpulnya para pengiat seni yg bermacam bentuk.artis2,pelukis2,kartunis2 selalu kelihatan di antara melanggan meja restoran mamak di cm.berkumpul berbual tentang segala hal seni mereka.aku sebenarnya jarang juga berada di situ.memang tabiat aku untok tidak berada lama di situ.jadi bila sesekali aku berada di restoran mamak itu bersama meor, pasti akan lihat selamat asrin mundar mandir dari meja ke meja.maklum dia orang popular di situ.aku suka melihat gelagat dia.tapi aku tak pernah berbual dgn selamat dulunya.

selamat yg sering kelihatan dgn set walkman, sebenarnya bercitacita menjadi artis rakaman.berkebolehan mencipta lagunya sendiri.antara tajuk lagu selamat berjudul "jangan buang sampah" dan "aku saekor ikan keli".agak lucu juga bunyinya tapi di situ kita boleh lihat kebolehan dan minda insan saperti selamat asrin ini.orang ramai mungkin melihat selamat saperti saorang yg kurang siuman.sebenarnya selamat tidak begitu.selamat seorang seniman,cuma nasib dia begitu.

cara selamat busking adalah antara yg unik.tiada iringan bunyi gitar.di hadapannya terbentang kertas sebesar saiz A1 tertera dgn lukisan dan tulisan.dia mula menyanyi dgn iringan muzik yg hanya dia saja yg dengar.mengunakan set walkman dan earphone saja.tubuh nya yg kecil itu akan bergoyang mengikut irama lagu yg di dengarnya.sesekali kelihatan saperti gerak badan penyanyi joe cocker.suara selamat yg garau dan serak menyanyikan lagu.begitu pun ada kalangan orang tertarik melihat selamat asrin.pelancong2 asing yg tertarik, merakam aksi selamat asrin yg unik.kini selamat asrin juga sudah jarang kelihatan di sekitar cm.aku di beritahu selamat kini sudah pulang muar,tempat asalnya.

busker seterusnya ialah..

syed atau syed amran.

adek kepada salah saorang penyanyi kumpulan kopratasa ia itu siso.syed juga berasal dari pahang.pertama kali aku melihat syed ia lah di rumah pena.syed ketika itu berambut panjang kerinting melepasi bahu.syed betul2 persis saorang seniman dgn imej begitu.ketika itu syed tak pernah aku lihat berbusking di cm.hanya satelah agak lama kemudiannya baru aku lihat syed selalu dgn meor di kawasan cm.aku yg sesekali ke restoran mamak di cm itu akan duduk semeja mendengar bualan meor dan syed.tentang apa saja.tentang nyanyian.tentang lagu.syed juga saorang penulis lagu.banyak juga lagu2 yg di cipta di nyanyikan oleh penyanyi2 dan kumpulan2 rock letih awal 90an.ya,syed berbakat saperti abangnya siso.cuma syed lebeh kental dari abangnya.syed berbusking sepenuh masa di jalanan kota sampah ini.

pada hari2 tertentu syed terpaksa membawa bersama anaknya untok mencari rezeki.di situlah semangat kental syed berjuang untok hidup di kota sampah ini.saperti yg aku jelaskan sebelum ini.orang menipu,menyamun dan sebagainya tapi bagi peneroka jalanan di kota sampah ini masih punya harga diri demi untok terus bersaing.mari kita teruskan syed.

busker seterusnya...hmm siapa ye?

4 ulasan:

ubilepih berkata...

boleh bikin cerite wayang ni weh

WanBeruas berkata...

..wa baru perasaan,2004 lu ada buat opening act untuk Blues Gang d Ipoh Blues House..ahak!wa cakap bagus mamat ni main..he hee..kami warga Ipoh memang kemaruk ngan product camtu..Bro u r welcome any time anyday..

Nan Blues berkata...

ubi:kalo boleh di buat cerita wayang,tajuk "Seniman Jalanan..Yang Lagi Real"

wan:ye lah,tu le pertama kali teman berada di ipoh untok beberapa hari.suka teman.deme di ipoh ada mi ipoh kat ulu cepor tu.bagus sesangat kawan kita tu.teman cadangan nak ke ipoh gak nanti,insyaallah.

Norman berkata...

selamat asrin atau dikenali sebagai surip nama sebanar beliau sekarang berada di johor baru,kampung murni jaya,layang layang johor. sihat wal afiat.. dia sebenarnya boleh dikategorikan sebagai oku jgk